DUBOVÉ STOLY A LAVICE + VENKOVNÍ PODIUM
PĚT DNÍ PRÁCE SE STUDENTY 6. – 8. TŘÍD
Budu vám vyprávět, část příběhu, jak jsem se studenty jednou v Pardubicích jedný škole KLAS vyráběl stoly, lavice a venkovní podlahu.
Bylo jich celkem třicet a já měl obavu, že jich hodně nebude mít, co dělat a že bude málo práce pro všechny najednou a málo nářadí.
Taky jsem měl očekávání, že někteří se na to vybodnou a nebudou dělat nic. Když jsme se poprvé potkali, tak mě napadlo, kteří by to asi tak mohli být.
K mému překvapení a potěšení se mé obavy a očekávání nenaplnilo. Za což jsem rád a děkuju všem studentům a jejich průvodcům.
Dopadlo to tak, že kdybychom pracovali ještě týden na dalších stolech, tak by dílna mohla fungovat už beze mne a společně by dokázali stoly vyrobit ♥ Nikdo neznal úplně celý postup a práce se všemi nástroji do detailů, ale společně to vědění a umění měli.
Co je přitom potkalo za učení, níže píše Katka.
Já napíšu další část příběhu. Pro mě bylo zajímavých několik věcí. Za jedno, že většina vzala úkol za svý a díky tomu jsme taky mohli dílo společně dokončit. Hodně to bylo dáno tím, že dělali něco smysluplného. Že to nebylo jen tak. Konečně. Prosím dejte dětem a dospívajícím více prostoru, kde se můžou realizovat. Dokážou toho fakt hodně, když jim dáme prostor a rádi si tu zodpovědnost vezmou. Vlastně ji chtějí a potřebují, ale dneska není moc místa, kde by jí mohli mít.
Za druhý pozorování toho, když někdo dostal úkol, který pro něho byl těžký. Buď pochopit nebo ovládat nástroj nebo další překážka. Tak když se mu povedlo, a dělo se to často, u toho setrvat, udělat několik chyb a tím více poznávat, jak daný úkol dělat. Tak když se mu toto povedlo, stával se mistrem v dané věci. Být v tom dobrej. Mohl navazovat složitějšíma úkolama, stával se samostatnější, mohl úkolovat ostatní a mohl zkušenosti předávat dál. Což je potřeba, protože kdybych to měl být jen já, kdo zná práce s nástrojem a postup práce, tak by to nemohlo fungovat. Být v nečem dobrej. To je pocit, zážitek, který nevim, jak často mohou dospívající dneska zažívat. Když opominu počítačový hry a sportovní hry. Tam to jde, ale tady je to ještě jiný. Být dobrej a zároveň užitečnej v nečem, co pomáhá mému společenství lidí, ve kterým se pohybuju. To je druh zážitku, kterej je si myslím nedostupnej.
Za třetí pozorování jednotlivých spoluprací mezi studenty. Krokem dní se spolu potkali různí lidi, kteří by se normálně spolu nebavili nebo si o sobě myslí různý věci. Možná zjistili, že ten o kom si cosi mysleli, není tak hroznej. A možná viděli někoho druhého v jiném světle než běžně. Kde někdo je třeba za outsidera a teď dokázal pracovat s maflem, s kterým oni ne a teď potřebovali, aby jim něco uříznul, aby se práce mohla posunout. Celkově panovala přátelská atmosféra a rovnováha mezi prací, srandou, hrou, učením se nám dařila udržovat. A v takovém prostředí mají lidé k sobě blíž.
Za další mám hodně velkou radost z tohoto setkání ♥
Díky a rád přijmu pozvání na další taková setkání u vás ve škole nebo někde.
Díky taky škole Klas a Jaroslava Nováková za možnost pro nás všechny.
Jan
Další část příběhu od paní ředitelky..
Řekli jsme si letos, že mít ČaPko (pracovky) hodinu týdně, je na prd, protože než vyndáte nářadí, už abyste ho zase uklízeli. Ale mít na práci týden, to by byla jiná!
A vy víte, že u nás je od myšlenky k akci jen kousíček! 🙂
A tak jsme pro naše starší žáky připravili blokovou výuku – týden práce se dřevem pod vedením profíka a pedagoga Jan Hečko. Vše mohlo začít hlavně díky manželům Trpkošovým, kteří darovali škole materiál v podobě krásných dubových fošen – moc za ně děkujeme!
Jasně, čekali jsme potíže, nějaké to ulejvání, a říkali si, že musíme děti podpořit, i když výsledek bude odpovídat, ehm, věku malých pracantů…
Ale všem nám postupně padala brada.
A znovu se nám potvrdilo, že děti zvládnou leccos a často i víc než dospělí. Podívejte se sami na fotkách:
Vyrobili parádní masivní stůl a lavice, které budou základem naší venkovní učebny, a pódium pro prezentace i venkovní hraní.
Naši šesťáci, sedmáci a osmáci v tomto týdnu prokázali
– pracovní vytrvalost v různém počasí
– schopnost rychle se učit a specializovat se, ale také učit ostatní a předávat zkušenost dál
– dovednost pracovat v týmu, rozvrhnout si aktivity a vyzkoušet si provázanost práce mezi týmy
– učili se měřit a počítat, kreslit pravé úhly a použít pythagorovu větu v praxi, brousit, řezat, vrtat, hoblovat, pracovat s protahovačkou, maflem, dlátem…
– kousnout se a dodělat věc do konce, ale taky si říct o pauzu a odpočinek
Ještě jednou děkujeme všem, kdo jste na tom makali, i vám, kdo jste se podíleli vedením, materiálem, zkušeností!
Rodiče a přátele školy zveme: Přijďte se podívat a posedět, stojí to za to!
Truhlářská poezie – Video natáčel a sestříhal Mates, který hodně rád brousil 🙂 Díky